Werkwijze


Je komt bij ons terecht met een hulpvraag die wordt gesteld door het kind of de jongere zelf, de ouder(s), de leerkracht of school, het CLB of andere instanties of zorgverstrekkers.
We evalueren in team of ons hulpverleningsaanbod een antwoord kan bieden op deze hulpvraag. Indien dit het geval is wordt er een eerste intakegesprek georganiseerd waarop het kind of de jongere, de ouders en eventuele andere verwijzers aanwezig zijn. Nadat dit gesprek heeft plaatsgevonden wordt door het team opnieuw bekeken of de professionaliteit van ons team toereikend kan zijn. Voorafgaande verslaggeving over het kind van eventueel andere hulpverleningscentra worden hier eveneens bestudeerd.

Wanneer we besluiten een onderzoek of een begeleiding te starten wordt er in een aantal sessies een analyse gemaakt van het functioneren van het kind en de moeilijkheden die hiermee gepaard gaan. Vervolgens worden er in samenspraak met de ouders begeleidings- en/of onderzoeksdoelen vastgelegd, wordt beslist welke therapeuten binnen onze praktijk dienen ingezet te worden en wordt de frequentie van contactmomenten bepaald.

Wanneer een kind bij ons in begeleiding is of onderzocht wordt, worden ook de ouders (indien nodig of gewenst) hierbij betrokken. We bekijken in samenspraak met de ouders in hoeverre dit nodig is.

Wanneer het gaat over een langdurige begeleiding wordt deze op regelmatige tijdstippen geëvalueerd, zowel binnen het team als met de ouders en eventuele andere hulpverleners.
Van het intakegesprek en de uitgebreide evaluaties wordt steeds een verslag opgemaakt dat bestemd is voor de ouders en mits toestemming kan worden doorgegeven aan andere diensten (psychiater, school, begeleiding, …).

   
Intake gesprek sessievergoeding + verslagvergoeding
Testing sessievergoeding + verslagvergoeding
Begeleiding sessievergoeding